Agile,Automotive,Sophisticated Car Club,SCX, Racelens

Agile SCX – Sportsvogn skåret helt ind til benet

For første gang samlede Sophisticated Car Club både Jylland, Fyn og Sjælland til Sunday Funday Cruise og inviterede til fabriksbesøg hos Agile Automotive. Fra to forskellige lokationer, København og Aarhus, var der afgang mod Vamdrup, hvor Agile holder til. På turen derhen fra København ruten, var der sat enkelte stop ind, for at samle Fynboerne op.

Agile,Automotive,Sophisticated Car Club,SCX, Racelens
Indehaver Tim M. Hansen sammen med Agile SCX

Ved ankomst blev vi taget pænt imod og budt velkommen af Tim Hansen, der er stifter af Agile Automotive. Vi blev vist ind på værkstedet, hvor der var gjort klar til pølse og brød på grillen.

Efter frokost blev vi samlet foran Agile SCX, hvor Tim var klar med en masse informationer- og historier om bilen. 

Tim er uddannet mekaniker, maskiningeniør og har specialiseret sig i kulfiber, så der var ingen tvivl om, at han vidste enormt meget, om det han ville fortælle os om.

Agile er en dansk produceret bil, der bliver bygget på et lille værksted i Vamdrup. 

I Agiles SCX ligger der en Ford Fiesta motor 1,6 liter med turbo og 4 cylindre. 300 hk, 580 kg., 3 sekunder fra 0-100 km/t og med en topfart på 250 km/t

Agile,Automotive,Sophisticated Car Club,SCX, Racelens
Agile SCX #3

Fra reservedele producent til bilproducent

De startede tilbage i december 2014 og ambitionerne dengang var, at lave et erstatnings chassis til en Lotus Elise, da produktionerne var lukket ned. De fandt dog hurtigt ud af, det var en næsten umulig opgave, da alt på denne bil var limet sammen. Agile fik et samarbejde med to DTU studerende, der blev ansat hos dem, til at bygge forme og chassis.

I januar 2016 var det første chassis færdig og i sommeren 2016 blev den første prototype færdig. Det skulle vise sig, at blive noget af en opgave, at finde ud af, hvordan det var muligt, at testkører bilen i Danmark, da chassisnummer nu ikke passede til resten af bilen.

Agile ville gerne teste bilen på de danske veje, da alternativet ellers var, at tage turen til Flensborg og kører på bane, men de søgte efter en mere holdbar- og nem løsning. I den forbindelse kontaktede de både politiet, færdselsstyrelsen og skat, der gav lidt blandede svar, men den endelige afgørelse blev, at de kunne testkører bilen på prøveplader herhjemme. 

Agile,Automotive,Sophisticated Car Club,SCX, Racelens
Agile SCX #3

Designskole stod for designet

Kolding designskole blev en stor del af karosseri designet og med en afdelingsleder, der havde 20 års erfaring indenfor bildesign, gik processen i gang. Eleverne på Kolding designskole skabte en ler model af, hvordan bilen kunne komme til at se ud. Den oprindelige plan var, at bygge en lukket bil, altså med tag, men efter de første testkørsler mens bilen bare var et skellet, oplevede skaberen Tim, hvor rå og sjov SCXen var. Derfor besluttede Tim, at bilen skulle forblive åben, her blev designet lavet om og ler modellen ville forblive et sjovt minde.

Agile,Automotive,Sophisticated Car Club,SCX, Racelens

Hverken ABS, servostyring, bremseforstærkere eller ESP

Tim beskriver bilen, som nem at kører og meget forudsigelig. Designet er tænkt således at det skulle være, som han selv beskriver det ,,en bil med så lidt tøj som muligt´´. Men den skulle kunne indregistreres og være gadelovlig. Hele filosofien med bilen er, at det er en analog bil, der er ingen hjælpemidler, hverken ABS, servostyring, bremseforstærkere eller ESP. Det gjorde det svært at få godkendt bilen, da Agile i første omgang prøvede at få godkendt den i Danmark, men da det aldrig er sket før, havde færdselsstyrelsen hverken bemanding eller ekspertise til dette og ydermere blev afdelingen rykket fra København til Ribe, hvor alle ansættelser startede forfra. Derfor kiggede de videre på Tyskland, hvor reglerne for bremserne lige netop var lavet om, så Agile måtte have bilen hjem igen og re-designe hjulene, for at få ABS i bilen, hvilket desværre betød, at bilen blev tungere.

Agile,Automotive,Sophisticated Car Club,SCX, Racelens

I processen har Agile snakket sammen med Kirkholm fra Skanderborg, der hjalp med CFD, en computer vindtunnel, da bilen helst ikke skulle begynde at lette. Her kunne de se, hvad der skulle laves om, da fx. forskærmene var skåret for højt og lavede en såkaldt skovl effekt, frontvingen skød luften ind i skærmene og spoileren sad i læ og derfor ikke havde nogen effekt. Der blev justeret på tingene og i dag har alle elementerne en effekt for bilen.

Agile,Automotive,Sophisticated Car Club,SCX, Racelens
Vingen sad oprindeligt 10cm lavere og i læ bagved bilen. Inden designet blev afprøvet i virtuel vindtunnel

Bag-rammen var ment til at blive bygget i kulfiber, men da Ford motoren blev valgt, var de nødsaget til at vælge en anden løsning, da kulfiberen ikke tåler den høje varme og det endte derfor med, at blive bygget i stål. 

En Agile SCX kan købes for cirka 500.000 ex. moms og afgift. Bilerne bliver i øjeblikket bygget på bestilling, men Agile bestræber sig på, at de skal kunne lave op mod 25 biler om året.

Agile løftede sløret en smule for det næste projekt, hvor de ønsker, at lave en bil med 400 hk.

Og endnu engang tak til Sophisticated Car Club for invitationen!

Galleri fra besøget:

Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.