, Racelens

Vinterræs på Nürburgringen

840 km syd for København (eller 960km hvis man ikke er søstærk og samtidig fortrækker de jydske motorvejes smukke landskab efter mørkets frembrud) finder man en af de mest ikoniske racebaner, med sine 20,83 km lange strækning når Nordsløjfen også indgår. Der er selvfølgelig tale om Det Grønne Helvede eller Nürburgringen, som de fleste kender den.

Til weekends løb var det dog kun Grand Prix-banen som blev brugt til race, alt imens håbefulde mænd og kvinder fik afgang i deres private køretøjer til Nordsløjfen og i ca 10 min fik muligheden for at føle sig som de store legender der tidligere har krænget deres racebiler igennem de 33 venstre sving og 40 højresving, som banen har at byde på, alt imens man suser igennem skoven i omkring 450 meter over havets overfalde.

, Racelens

Løbet i weekend var oprindeligt skemalagt til august, men der området blev ramt af voldsomme oversvømmelse i selvsamme periode, ændret fokusset sig radikalt og banen, samt de omkring læggende bygninger blev derfor hurtigt ændret til opholdssted for de tysker, som på tragisk vis stod uden tag over hovedet. Heldigvis var omstændighederne noget andet under løbet som, dog gjorde at den shorts og kortærmet, var skiftet ud med langærmet undertrøje, hue og tykke sokker, da temperaturen om søndag sneg sig ned på kriminelle 3 grader.

For følgende klasser blev weekenden dermed finaleløb, hvoraf enkle klasser havde fundet deres respektive vinder, imens andre valgte at trække spændingen til det absolut sidste løb, så der var bestemt grund til at blive hængende selvom vejret ikke lagde op til det. Formel 4, German TCR, German GT4 og German Master (GT3) havde fundet deres vej til weekenden, som allerede startede torsdag med de første spæde omgange på en træningsdag, der blev efterfulgt af fredagens tidstagning, før det for alvor gik løs både lørdag og søndag.

, Racelens

I blandt de omkring 50-60 racerkører stak der to ud, som sørgede for at de rød/hvide farver også var, at finde på Nürburgring . Nicolaj Møller Madsen havde til weekenden fundet plads hos W&S Motorsport i deres Porsche Cayman, som noget alternativt for den nørdet, har en bil uden ratstamme, men styres via computer i rattet, som sender besked til de 20.000 punkter ved hjulet og dermed styrer den vej igennem. Derudover var Martin Andersen bag rattet i Hyundai I30 N, der sloges igennem hele weekend om sølvet i TCR afdelingen, da mesteren allerede var fundet.

Nicolaj Møller Madsen og team body Lukas, havde en weekend hvor et løb mere end de planlagte 2, uden tvivl havde givet dem en første plads i løbet. Lørdagens løb sluttede de 3´er efter en straf, da Nicolaj og Racecontrol ikke var enig omkring banes layout og hvad tracklimited var. Revanchen kom i løb to, som blev vekslet til en anden plads, efter stærkt løb og på et tidspunkt lå de også til, at tage første pladsen, men fart overskuddet i Aston Martinen som snuppede første pladsen i begge løb, var ikke til at hamle op med. Upåagtet var det bestemt en opløftende weekend for den unge dansker, der nu skal bruge vinterpausen på at finde ud af karrierens næste udfordringer.

, Racelens

Martin Andersen weekend blev noget af en rutsjebane tur, som startede perfekt lørdag, da han stod øverst på skamlen efter løbet og den danske nationalmelodi smukt tonet ud over hele Nürburgring . Dermed var scenen også sat for søndagen og anden pladsen i den samlet stilling, da Martin havde sikret sig pole til sidste løb. Uheldigvis er Nürburgringens første sving efter starten, et hårdt venstre sving, som bilen efter Martin fint brugte til, en såkaldt spintail manøvre på Martins Andersens fine Hyundai og sendte ham fra first til last. Men herfra viste talentet kun sine færdigheder frem omgang for omgang og lykkes på sidste omgang at hente nok placeringer til at sikre sig anden pladsen samlet, med blot 1 point mere end konkurrenten.

Om du er til Formel biler, små buttede TCR track racer eller store fuldblods racer fra Porsche, Mercedes, Aston Martin, Lamborghini eller BMW, så er det turen værd. Ja selv racerbanen alene burde være bucket-list top 10 for alle race/bilentusiaster på denne jord. Så har du ikke været afsted, så skal der nok blive rig mulighed for det i 2022 og vis vogntøjet er sjovt nok, så kan du jo evt også selv snuppe en tur rundt på banen, når de professionelle holder fri.

Galleri:

Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.